İkamet İzni Alma
Bu bilgilerin daha önce kazanılmış deneyimlerin özeti olduğunu unutmayın. Düzenlemeler sık sık değişebileceğinden, her öğrencinin Göçmenlik Bürosu resmi web sayfasını okuması ve Yabancılar ve Uluslararası Koruma Yasası ile ilgili güncellemeleri takip etmesi gerekir: https://en.goc.gov.tr

Türkiye’de bir akademik programa 3 ay veya daha uzun süre kayıt yaptıran öğrenciler, Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu’na göre öğrenci ikamet izni almak zorundadır.
Öğrenci İkamet İzni, öğrenim süreniz boyunca size Türkiye’de kalma hakkı verir. Tüm uluslararası öğrencilerin, statüleri ne olursa olsun, Türkiye’ye geldikleri andan itibaren bir ay içinde öğrenci ikamet izni başvurusunda bulunmaları gerekmektedir. Bunun için online oturma izni başvurusu yapmanız ve dosyalarınızı göndermeniz gerekmektedir.
Ancak endişelenmeyin; süreç boyunca size rehberlik edeceğiz ve basılı kopya başvuru dosyanızı sizin adınıza Göçmenlik Bürosu İstanbul’a göndereceğiz. Ancak aşağıda sıralanan tüm evrakları hazırlayıp zamanında bize ulaştırmak sizin sorumluluğunuzdadır!


Basılı kopya başvuru dosyanızı hemen Göçmenlik Bürosuna gönderebilmemiz için, kayıttan hemen sonra aşağıdaki belgeleri tamamlamanız gerekir. Tüm belgeleri zamanında sağlamazsanız, bunları Göçmenlik Bürosuna kendiniz göndermeniz gerekecek ve kartınız geç ulaşacaktır.
Önemli notlar:
- Türk vatandaşları/mavi kart sahiplerinin ikamet tezkeresi almasına gerek yoktur.
- Öğrenim süreleri boyunca yurt dışında bulunacak olan öğrencilerin ikamet tezkeresi başvurusunda bulunmalarına gerek yoktur.
- Öğrencilerin ikamet izin belgesini almadan Türkiye'den ayrılmaları halinde ilgili makamlarca para cezası veya giriş yasağı işlemleri uygulanacaktır.
- Öğrenciler, gerektiğinde öğrenim sürelerine göre ikamet izinlerini uzatmakla yükümlüdürler.
- Yurt dışından yapılan ikamet başvuruları geçersizdir. İkamet iznine başvurmak veya ikamet izninin süresini uzatmak isteyen öğrencilerin Türkiye'de olmaları gerekmektedir.
- Halihazırda kısa dönem ikamet izniniz varsa öğrenci ikamet izni için “transfer başvurusu” yapabilirsiniz.
- Türkiye'deki başka bir üniversiteden İstanbul Ticaret Üniversitesi'ne geliyorsanız, önceki üniversitenizden ayrıldıktan sonra 10 gün içinde oturma izni başvurusunda bulunmanız gerekir. Ayrıca İstanbul Ticaret Üniversitesi'ne katılmadan önce üniversitenizden ayrıldığınıza dair belge almanız gerekmektedir.
- Doktora için kayıt yaptırırsanız, İstanbul Ticaret Üniversitesi'nden yüksek lisans derecesi ile mezun olduktan sonra tekrar öğrenci ikamet izni başvurusunda bulunmanız gerekmektedir.
ÖĞRENCİ OTURMA İZNİ İÇİN NASIL BAŞVURABİLİRİM?
ADIM 1: VERGİ NUMARASI ALMA
Vergi numarası, ikamet izni harcı, banka hesabı açma, cep telefonu kaydı gibi önemli ödeme ve işlemler için gereklidir. Oturma izni kartınızı aldıktan sonra üzerinde yabancı kimlik numaranız olacaktır. Yabancı kimlik numaranızı tüm yasal konularda kullanabilirsiniz; ancak, size ulaşana kadar vergi numarası, kullanacağınız kimlik numarasıdır. Bu nedenle, ülkeye varışta bir vergi numarası alarak işe başlamalısınız.
Vergi numarası almanın iki yolu vardır:
Online Başvuru: Vergi Dairesi’nin https://ivd.gib.gov.tr adresindeki resmi web sitesini ziyaret edin. Sayfanın alt kısmında yer alan Vatandaş Olmayanların Potansiyel Vergi Numarası Başvurusu butonuna tıklayın. Başvuru formunun İngilizce açıklamaları vardır ve pasaport kimlik taramanızı yüklemenizi gerektirir. Formu gönderdikten sonra sistem size bir Vergi Kimlik numarası verecektir. Vergi Kimlik numaranız size PDF formatında resmi bir mektup olarak verileceğinden lütfen tarayıcınızda çerezleri ve açılır pencereleri etkinleştirin. Online vergi numarası alamıyorsanız, en yakın vergi dairesine şahsen gitmeniz gerekir.
Şahsen başvuru: Pasaportunuzun aslı ve fotokopisi ile bir Vergi dairesini ziyaret etmeniz gerekmektedir.
Vergi dairelerinin adresleri aşağıdadır:
- Akşemsettin, Adnan Menderes Blv. No:56, 34080 Fatih/İstanbul
- Tahtakale, Uzun Çarşı Cd., 34116 Fatih/İstanbul
Not: Halihazırda vergi numaranız veya Yabancı Kimlik Numaranız varsa tekrar Vergi Numarası almanıza gerek yoktur.

ADIM 2: ONLINE OTURMA İZNİ BAŞVURUSU
Uyarı! Yurt dışındaysanız oturma izni başvurusunda bulunamazsınız!
Online başvuru yapmadan önce adımları dikkatli bir şekilde takip ediniz.
ADIM 3: OTURMA KARTI ÜCRET ÖDEME
Online başvurunuzu bitirdikten sonra, lütfen oturma izni kartı ücretinizi online olarak ödeyin (Ödemek için buraya tıklayın). Ödeme yaparken herhangi bir sorunla karşılaşırsanız, lütfen international@ticaret.edu.tr adresine e-posta gönderiniz.
ADIM 4: BELGELERİNİZİ GÖNDERİN
Ödeme işlemini tamamladıktan sonra ikinci adımda belgelerinizi yüklemeyi unutmayınız. Tüm belgeleri dijital olarak yüklemelisiniz. Belgelerde herhangi bir hata veya eksiklik olması durumunda başvurunuz geçersiz sayılacaktır. Belgelerinizi yüklerken herhangi bir sorunla karşılaşırsanız, lütfen bizimle iletişime geçin.
- İkamet İzni Kartı ile Ödeme Dekontu
ÖNEMLİ HATIRLATMA: Online başvurunuzun tamamlanabilmesi için ödemenin online olarak yapılması gerekmektedir. Online başvuruda nakit ödeme dekontu KABUL EDİLMEYECEKTİR. - Oturma İzni Başvuru Formu (PDF).
- Pasaport Kimlik sayfası (PDF veya JPEG).
- Türkiye Pasaport Son Giriş Damgası Sayfası (PDF veya JPEG).
- Varsa, Vize Sayfası veya e-Vize kopyası.
- Yüksek Çözünürlüklü Biyometrik Fotoğraf (JPEG): 6 ay içinde çekilmiş, düz beyaz arka plana sahip tam yüz, önden görünüm.
- Öğrenci Belgesi. (Bu formu Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı’ndan veya e-Devlet’ten temin edebilirsiniz).
18 yaşından küçükseniz ve öğrenci vizesi ile ülkeye giriş yapmadıysanız şu iki adımı uygulamanız gerekmektedir:
İstanbul Ticaret Üniversitesi’nde okumanıza ve Türkiye’de yaşamanıza izin veren velileriniz tarafından yazılmış bir veli muvafakatnamesi sunmanız gerekmektedir. Apostil şerhi olmalı ve resmi olarak Türkçe’ye tercüme edilmiş olmalıdır. Noterden onaylı bir kopyasını almalısınız. Apostil sözleşmesi olmayan bir ülkeden geliyorsanız, noterden tercüme ettirip onaylattıktan sonra İstanbul’daki konsolosluğunuzdan ve Türkiye’deki kaymakamlıktan da onay almalısınız.
Doğum belgenizi sunmalısınız. Apostil şerhi olmalı ve resmi olarak Türkçe’ye tercüme edilmiş olmalıdır. Noterden onaylı bir kopyasını almalısınız. *Apostil sözleşmesi olmayan bir ülkeden geliyorsanız, tercüme ettirip notere onaylattıktan sonra Türkiye’deki kaymakamlıktan da onay almalısınız.
